Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, March 27, 2009

Pembakar Semangat Dalam Berkarya

Puteri beliau, Zahra Kamila Zaidi akan mencecah usia 2 tahun tanggal Mac nanti. Makin bertambah usia, semakin banyak ragam dan keletahnya yang beliau kesani. Misalnya kala menatap buku dengan khusyuk sebelum lena, saat bercakap seorang diri dengan teddy bear kesayangannya dan sewaktu mengirai pakaiannya dalam almari, amat menguja diri beliau sebagai seorang ibu yang melahirkan anak kecil ini. Banyak tingkah lakunya yang dipamerkan hari ini terus mengingatkan diri saya pada zaman kanak-kanak beliau yang telah bertahun lamanya ditinggalkan, yang sudah menjadi memori dalam sanubari.

Puteri beliau ini, memandangkan dia tidak memiliki adik-beradik lain atau saudara sepupu lain, maka dia banyak melakukan urusannya secara sendiri. Juga mengingatkan saya pada perjalanan hidup saya zaman kanak-kanak yang melaksanakan kerja sama ada membaca, bermain dan mengemas rumah dengan diri sendiri. Oh! Begitu kehidupan ini; barangkali juga kerana puteri beliau ini mempunyai tarikh lahir yang sama dengan saya, maka banyak sifat-sifat beliau tumpah terhadap diri anaknya. Cuma adakalanya puteri beliau ini mempunyai sifat "garang" terhadap beliau dan juga terhadap mana-mana individu yang baharu dikenali, seringkali membuatkan beliau tidak selesa dan mula bersikap "garang" kepadanya semula.

Oleh yang demikian, salah satu pembakar semangat untuk beliau menghasilkan novel ataupun cerpen ialah puteri beliau yang bernama Zahra Kamila Zaidi. Oleh yang demikian, karya beliau yang baru terdapat di pasaran yang merupakan kumpulan cerpen hasil nukilan beliau iaitu bartajuk "Jendela Kamila.

No comments:

Post a Comment